Krajowy System e-Faktur - informacja Krajowej Administracji Sądowej
Co to jest KSeF?
KSeF to nowy, ujednolicony system do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur. Wdrożenie KSeF służy cyfryzacji procesów fakturowania, ich księgowania i przechowywania. Pozwala także unikać błędów przy ich wystawianiu.
Obligatoryjne wystawianie faktur w KSeF – od kiedy i dla kogo?
- 1 lutego 2026 r. – najwięksi przedsiębiorcy (sprzedaż w 2024 r. – powyżej 200 mln zł brutto)
- 1 kwietnia 2026 r. – pozostali przedsiębiorcy i wystawiający faktury
- 1 stycznia 2027 r. - przedsiębiorcy i wystawiający faktury na łączną wartość sprzedaży do 10 tys. zł w miesiącu
WAŻNE
- Powyższe daty dotyczą wyłącznie obowiązku wystawiania faktur.
- Odbieranie faktur w KSeF jest obowiązkowe już od 1 lutego 2026 r.
- Wystawianie faktur w KSeF dla osób prywatnych – konsumentów jest dobrowolne.
KSeF w praktyce – co zyskujesz?
- ujednolicenie sposobu wystawiania faktur – mniejsze ryzyko błędów
- usprawnienie obiegu dokumentów – faktury trafiają do odbiorcy niemal w czasie rzeczywistym
- stały dostęp do faktur przez 10 lat – bez konieczności ich przechowywania samodzielnie
- szybszy zwrot VAT – nawet w 40 dni zamiast 60
- zwiększenie wzajemnego zaufania przedsiębiorców – nabywca wie, że faktura została wystawiona przez podmiot uprawniony
Jak się przygotować? Pierwsze kroki
Jeśli wiesz od kiedy KSeF dotyczy Ciebie:
- Zdecyduj, jak będziesz korzystać z KSeF
- przez program finansowo-księgowy
- upewnij się, że jest on zintegrowany z KSeF lub skontaktuj z jego dostawcą,
- przez bezpłatne narzędzia Ministerstwa Finansów tj. Aplikację Podatnika KSeF, Aplikację mobilną KSeF i e-mikrofirmę. Aplikację Podatnika KSeF możesz testować od listopada 2025 r.
- przez program finansowo-księgowy
- Uwierzytelnij się w wybrany sposób
- profil zaufany, podpis kwalifikowany, pieczęć kwalifikowana – możesz to zrobić od listopada 2025 r.*
- Nadaj uprawnienia jeśli chcesz wskazać osobę, która w twoim imieniu będzie działała w systemie np. pracownika, księgową lub biuro rachunkowe – możesz to zrobić od listopada 2025 r.
- Wygeneruj certyfikat, aby w każdej sytuacji móc wystawiać faktury, tj. w trybach offline24/offline/ awaryjnych. Faktury w tym trybie muszą być oznaczone dwoma kodami QR – do jednego z nich
(z napisem „CERTYFIKAT”) potrzebny jest Ci Certyfikat KSeF. Możesz go wygenerować od listopada 2025 r.
Wyświetlono: 19