Odpis Aktu Stanu Cywilnego
Wymagane dokumenty:
Uzyskanie każdego z zamawianych dokumentów wymaga złożenia odrębnego wniosku.
-
pisemny wniosek winien zawierać: dane wnioskodawcy tj. imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz ewentualnie numer telefonu kontaktowego, imię i nazwisko osoby, której dotyczy akt (w przypadku zamawiania odpisu aktu urodzenia - nazwisko rodowe), datę zdarzenia, które akt potwierdza oraz miejsce zdarzenia (nazwę miejscowości, z ewentualnym wskazaniem gminy czy województwa), nr PESEL. We wniosku należy również wskazać cel wydania dokumentu. Wniosek należy podpisać.
-
osoba składająca wniosek winna wylegitymować się dokumentem tożsamości tj. dowodem osobistym lub paszportem.
Miejsce złożenia dokumentów:
Urząd Stanu Cywilnego w Janikowie
parter, pok. nr 5
tel. 52 35 14 450
Opłaty:
-
odpis skrócony - 22 zł
-
wielojęzyczny odpis skrócony - 22 zł
-
odpis zupełny - 33 zł
-
pełnomocnictwo - 17 zł, chyba że istnieje podstawa do zwolnienia dokumentu z opłaty skarbowej tj. jeśli pełnomocnictwa udzielono małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu.
Opłatę za wydanie dokumentów z ksiąg stanu cywilnego przechowywanych w Urzędzie Stanu Cywilnego w Janikowie u należy uiszczać na rachunek Urzędu Miasta Janikowa nr 97818500060000018520000001
Termin i sposób załatwienia:
1. Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z ksiąg przechowywanych w tutejszym urzędzie następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 7 dni od daty złożenia wniosku.
Podstawa prawna:
-
Art. 44, 45, 125 ust. 3 i 4 oraz 130 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2018 roku, poz. 2224 ),
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r., Poz. 1044 )
- Ustawa z dnia 14 czerwca1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2019 poz. 60 )
-
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 187, poz. 1330),
-
Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 roku Nr 166 poz. 1735).
-
Ustawa z dnia 18 lipca 2016 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2019 poz. 123 )
Inne informacje:
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. W tutejszym urzędzie możliwe jest także złożenie wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego dotyczącego zdarzenia zarejestrowanego w innym urzędzie na terenie kraju.
Do otrzymania odpisów aktów stanu cywilnego uprawnieni są:
-
osoba, której akt dotyczy,
-
wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
-
sąd i prokurator,
-
organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
-
inne osoby, które wykażą w tym interes prawny,
-
organizacje społeczne, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny.